ویدئو | خوشحالی به بهشت کردستان بازگشت | زریبار پر آب شد

ویدئو | خوشحالی به بهشت کردستان بازگشت | زریبار پر آب شد
زریبار بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا و یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی کشور در استان کردستان است که با انتقال آب سد گاران به داخل دریاچه، میزان آب افزایش و نگرانی بابت خشکسالی آن برای همیشه برطرف شد.
کد خبر: ۲۲۱۳۳
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹

برخی از مناطق کشورمان چنان زیبا و شگفت‌انگیزند که اگر فیلم و تصاویر باکیفیت از آنها ثبت و به اشتراک گذاشته شود، باور اینکه چنین مناطقی در کشورمان واقع شده‌اند، بسیار دشوار خواهد بود. شهرستان مریوان که به بهشت گمشده غرب کشورمان معروف است، یکی از این مناطق است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

شهرستان مریوان که در استان کردستان و در ۱۲۵ کیلومتری سنندج واقع شده، از چنان طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است که حتی گردشگران خارجی را نیز به تحسین و تمجید وا داشته است. کافی است تنها یک بار از دریاچه زریبار بازدید کنید و از نزدیک این ظرفیت عظیم گردشگری را ببینید تا بخشی از شهرت و آوازه این شهرستان دیدنی برشما آشکار شود.

ویدئو | خوشحالی به بهشت کردستان بازگشت | زریبار پر آب شد

یکی از اماکن دیدنی مریوان که در فاصله ۳ کیلومتری این شهرستان واقع شده است، دریاچه بسیار دیدنی و تماشایی زریبار است. این دریاچه که یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا و محبوب‌ترین جاذبه گردشگری کردستان بشمار می‌رود، بهترین دلیل برای بازدید از این ظرفیت گردشگری است.

دریاچه زریبار در میان کوه‌هایی مرتفع محصور گشته و با جلوه بسیار تماشایی خود، چون تصویری رویایی که بر بوم نقاشی نقش بسته، بازدیدکنندگان را مات و مبهوت زیبایی خود می‌کند. وسعت بسیار زیاد این دریاچه (با طولی برابر با ۵ کیلومتر و عرضی حدود ۱.۵ کیلومتر) سبب شده که این دریاچه به مکانی بسیار مناسب برای تفریحات مختلف مبدل گردد.

دریاچه زریبار با داشتن طبیعتی زیبا و امکان تفریحات متعدد همچون ماهیگیری، شنا، قایق سواری و عکاسی در طبیعت بسیار زیبای این منطقه برای گردشگران بسیار وسوسه‌انگیز و جذاب است. در سال‌های گذشته نگرانی‌هایی بابت خشکسالی این دریاچه میان مردم و مسئولان وجود داشت که خوشبختانه با افزایش میزان بارش‌ها و انتقال آب از سد گاران به داخل دریاچه؛ اکنون این دغدغه برطرف شده است.

در همین زمینه؛ اسماعیل احمدی فرماندار مریوان در گفتگو با خبرنگاران تسنیم در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای حفاظت و حراست از دریاچه زریبار و توسعه گردشگری در این شهرستان انجام شده است، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در بحث حفاظت، احیا و نگهداری دریاچه نسبت به سال‌های گذشته قابل قیاس نیست، به طوری‌که انتقال آب سد گاران به دریاچه زریبار بزرگترین کاری بود که دولت در این راستا انجام داد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سامانه انتقال آب سد گاران به داخل دریاچه فعال و این تضمین‌کننده زریبار برای همیشه است، گفت: مشکلی بابت کمبود آب و خشکی دریاچه که سالیان گذشته همواره به عنوان یک دغدغه میان افکار عمومی مطرح می‌شد، نداریم، یعنی به جرأت می‌توان گفت که مسئله احیای دریاچه اتفاق افتاده است. 

فرماندار شهرستان مریوان با اشاره به اینکه گشت‌زنی، آتش‌سوزی و چاه‌های غیرمجاز در کنار اطراف دریاچه وجود دارد، تصریح کرد: در همین راستا؛ تملک اراضی حریم و محدوده دریاچه زریبار در دستور کار قرار گرفته و ۸۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده و با آنان برخورد شده، اما صفر نشده و همچنان وجود دارد.

وی افزود: امور آب و محیط‌زیست همچنان در حال شناسایی چاه‌های غیرمجاز و برخورد با آنان هستند.

احمدی با ذکر اینکه از ۱۰۰ هکتار اراضی کنار دریاچه که مربوط به برنج بود و دغدغه‌هایی برای مسئولان جهاد کشاورزی ایجاد کرده بود، اکنون به ۱۰ هکتار در منطقه جنوب این دریاچه کاهش یافته است، ابراز داشت: این اقدامات، کمک زیادی به حفظ و احیای دریاچه خواهد کرد.

فرماندار شهرستان مریوان درباره اقدامات گردشگری خاطرنشان کرد: از دیرباز چالش‌هایی میان محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و شهرداری در خصوص تعیین متولی این دریاچه وجود داشته است؛ محیط‌زیست به عنوان متولی زریبار باید پاسخ‌گو باشد که چه اقداماتی انجام داده است.

به گزارش تسنیم؛ این دریاچه در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰ با شماره ۱۰۲ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این تالاب همچنین از سال ۲۰۰۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش توسط سازمان محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. تفاسیر مختلفی درباره تاریخچه این دریاچه در میان مردم محلی وجود دارد. برخی‌ها معتقدند دریاچه زریبار یک دریاچه افسانه‌ای است، به ویژه به این دلیل که آب آن از طریق هیچ رود یا جریان آبی دیگری تأمین نمی‌گردد بلکه توسط خود دریاچه تأمین می‌شود.

اگر تمایل دارید در هوای بسیار دلپذیر و معتدلی از شهرستان مریوان و دریاچه زریبار بازدید کنید، فصل بهار را برای بازدید از این مکان انتخاب کنید. برای بازدید از شهرستان مریوان ابتدا باید به استان کردستان سفر کنید و سپس از طریق یکی از جاده‌های مریوان-سنندج، مریوان-پاوه، مریوان-بانه، مریوان-کامیاران و مریوان-سقز به این مکان گردشگری دسترسی پیدا کنید. 

دریاچه زریبار از نظر امکانات؛ از پارکینگ گرفته تا مسجد و رستوران، هر آنچه که برای اقامت در این مکان نیاز دارید، در اطراف دریاچه خواهید یافت. رستوران، غذا‌های سنتی، شهربازی کودکان، دکه ماهی کبابی، بوفه فروش تنقلات، سرویس بهداشتی و نمایشگاه‌های فصلی از دیگر امکاناتی است که در این مکان در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون